LAHKO JE Z TUJIM ..... PO KOPRIVAH MLATITI
Že dolgo časa pišemo o negativni oceni pripravljenosti Slovenske vojske,
oziroma ocena je negativna že dolgo časa. V zvezi z ocenjevanjem se zadnje čase
govori samo o oceni 74. polka, ki je dobil negativno oceno na nekakšnem CREVAL
NATO ocnjevanje. Pogumni častniki so ocenili enoto tako, kot so jo ocenili in
sedaj se dela na popravnem ocenjevanju. Zanimivo je vprašanje, kakšna je ocena 74. polka za mirnodobno delovanje, če je za vojno ocnjena nezadostno. Verjetno je odlična, saj so v enoti sposobni odgovoriti na vse potrebe okolja in različnih prireditev. Z vojno so slabi, a za mir odlični.
Poročanje predsedniku je šlo mimo, vojska je za delovanje v miru dobila
dobro oceno, a za pripravljenost za delovanje v vojni pa negativno oceno.
Dobro, sedaj vemo kakšno je stanje. Ali je stanje pripravljenosti v miru res
dobro? Kaj pa vsebuje pripravljenost v miru? Kaj so bistvene naloge vojske v
miru? In kaj hudiča pomeni mirnodobna pripravljenost?
Vojska je v miru faktor odvračanja in kazanja mišic. V
Sloveniji smo se izmislili nekakšne mirnodobne naloge, oziroma mirnodobno pripravljenost, ki so naloge civilne zaščite in nekakšnega CIMIC.
Pozanimali smo se in častniki pravijo, da je CIMIC sistem, ki naj bi pomagal poveljniku, da zmaga, in ni kuhanje pasulja za stranke, teptanje snega na Planici in ni prevažanje tabornikov po Sloveniji. Res je, da je to logično, saj smo majhna država in so viri zelo omejeni.
Problem povdarjanja pripravljenosti za
ujme in naštete dejavnosti je v tem, da so se celotne enote usmerile in se usposabljajo ter delujejo
kot enote civilne zaščite in enote CIMIC. Slovenska vojska porablja resurse na biatlonih, na
skokih v Planici, ki je postala največja »pijanka« v Sloveniji, na
organiziranje streljanja z puško M48 za upokojene častnike iz ZSČ, veteranov in
ne vem kaj. Enote inženjerije so bolj podobne gradbeni firmi, kot vojaški
enoti. Zdravstvene enote (vojaško: sanitetne) se uporabljajo za razno razne
prireditve, namesto, da sodelujejo v sistemu urgence, da bi vojaški paramediki
pridobili izkušnje, ki jih bodo potrebovali na vzhodu, ko bo medved dokončno
znorel. Vojake, podčastnike in častnike oblečejo v bunde organizatorjev na
športnih prireditvah, ampak so na plači in stroških Slovenske vojske. Pustimo
to, za neko drugo analizo, bolj pomembne so druge zadeve, ki naj bi jih vojska
opravljala v miru.
Vsaka vojska v miru pridobiva obveščevalne podatke iz različnih virov o
možnih ogrožanjih, spremlja stanje na kriznih žariščih, spremlja stanje na
operacijah, kjer sodelujejo enote in posamzniki iz obrambnega sistema. Ta
dejavnost poteka organizirano, načrtno in brez prekinitev. Naslednja zadeva je
obramba zračnega prostora, kar je obveza vsake države. Po mednarodnih predpisih
vsaka država mora zagotoviti varen nadzor svojega zračnega prostora, to je
naloga vojske vsake države. No, tukaj pridemo do prve zadeve z katero »s tujim
mlatimo po koprivah«. Slovenija ima letala Pilatus PC9, ki smo jih vrhunsko
modernizirali, in iz šolskega letala naredili super šolsko letalo, ki ni sposobno
nadzirati zračni prostor (air policing) Slovenije. Za tiste, ki so nasprotniki
NATO je rešitev, da oborožene sile Italije in Mađarske varujejo naš zračni
prostor protiustavno in protizakonito, ampak je zelo elegantno in poceni rešen
mirnodobski problem Slovenske vojske. Za uspešno vodenje letal Slovenska vojska
mora imeti »pogled« in nadzor nad zračnim prostorom. Sistem opazovanja in
nadzora zračnega prostora je integriran v sistem NATO in se vodi iz CAOCa, ki pokriva Slovenijo.
Vse države imajo za zaščito zračnega prostora tudi določene enote, ki z
raketnimi sistemi sa zemlje in 24/7 varjujejo pomembne točke v tej državi,
nektere države, predvsem bogatješe razvijajo sistem protizračne obrambe, ki kot
dežnik pokriva celotno ozemlje, seveda v sodelovanju z letalstvom. Slovenija
nima sistema zaščite zračnega prostora z raketnimi sistemi. SV je imel sistem
ROLAND, ki je bil zelo drag, popolnoma zastarel sistem, ki je bil taktične
ravni, namenjen za obrambo točkastih ciljev, kot je nuklearka, posamezne enote,
in tako naprej. ROLAND je izločen iz uporabe in sedaj ni mirnodobne zaščite
določenih ciljev ali zračnega prostora. V miru celotna zračna obramba temelji
na raketah IGLA, ki jih Talibani lansirajo vsak dan v Afganistanu, vendar je to
orožje za taktično raven protizračne zaščite točkastih ciljev. Skratka,
Slovenska vojska ne izvaja protizračno zaščito v mirnodobnem času, razen air
policinga, ki ga izvajajo sosedne članice NATO.
V načrte za bodočnost je potrebno vnesiti tudi nabavo, usposabljanje in
delovanje enot protizračne obrambe. Vse to govori, da na tem področju ni »Mirnodobno
pripravljena«.
Vse enote Slovenske vojske so razporejene v določene razrede mirnodobne
pripravljenosti v sistemu NATO. Razredi določajo, raven popolnjenosti z opremo
in z kadri, ter njihova usposobljenost, tako da nekatere enote morajo imeti
popolnjenost 50%, nekatere 30% in 74.polk več kot 90%. Generalštab sedaj
premika vojake v 74.polk iz drugih enot SV in ruši ta razmerja in zmanjšuje
procente v enotah. To še ni vse. V 72. brigadi je po informacijah iz enote
odsotnost zaradi bolniških, starševskih dopustih in drugih oblikah
odsotnosti okoli 40 %. Glej hudiča točno
toliko ljudi pričakuje Generalštab iz pogodbne rezerve. Naj omenimo, da je
procent odsotnosti v drugih enotah istega ranga manjši od 10%. Nekaj je narobe,
a ne? A so res v 72. brigadi boljši
starši, ali so bolj bolani, ali pa delajo v Avstriji, in jim je vseeno za
vojsko, ki ne zna ali ne more zmanjšati procent odsotnosti. Poenostavljeno 400
vojakov, podčastnikov in častnikov iz
drugih enot bo zasedlo mesto tistih, ki
so odsotni iz 72. Brigade, 400 pripadnikov pogodbene rezerve pa bo zamenjalo
vojake, podčastnike in častnike, ki bodo šli v 72. Brigado. Zanimivo a ne? Pogodbena rezerva bo prevzela dolžnosti
profesionalcev? Nismo prepričani, da je usposobljenost pogodbene rezerve na
takšni ravni, da smo lahko prepričani, da je v teh enotah mirnodobna
pripravljenost dobra.
Spet prihajamo do tistega, da vodstvo vojske mora politiki povedati, da
je »cesar nag«. Vodstvo vojske mora predstaviti politiki, kaj določene poteze
vrha vojske provzročajo drugim enotam. Vodstvo vojske se mora usredotočiti na
celotno vojsko, 74. polk pa prepustiti Poveljstvu sil in 72. brigadi. Brez vizije,
misije in strategij bo se vojska vedno ukvarjala z premikanjem vojakov,
»krpanjem lukenj«, dokazovanjem spodobnosti za delovanje ob poplavah, požarih
in podobno. Izjave Pahorja, Katičke in Gederja o dobri oceni za delovanje v
miru so izredno škodljive za Slovensko vojsko, saj se na stranska vrata uvaja
razmišljanje, da »če so dobri v miru« je to dobro, saj prav to potrebujemo v
Slovenije, vojne pa itak ne bo. No tukaj je problem, v okolju Slovenije se
dogajajo izredno nevarni procesi predvsem na področju, kjer so naše enote in
vsako »ocenjevanje sposobnosti za delovanje v miru« je zavajoče in škodljivo za
Slovenijo. Vojaki morajo vsak dan živeti vojno, obnašati se povsod in vedno,
kot da je vojna, ker samo tako lahko naredimo bojevnike, drugače bomo imeli
skupino državljanov, ki nosijo isto obleko in so pripravljeni delovati z
»humanim obrazom« v različnih ujmah.
Pri airpolicingu računamo oziroma smo se dogovorili, da bo nekdo drugi
»mlatil z ..... po koprivah«, ne moremo pa računati na to, da bomo imeli vojsko
za mirnodobne naloge, naloge v vojni bo izvajal nekdo drug namesto nas. Žal je
NATO narejen drugače, zavezniki bodo res za nas z »svojim ..... mlatili po
koprivah«, vendar bomo mi sami morali začeti z »svojimi ..... mlatiti po
koprivah«.






Komentarji
Objavite komentar