1%, 1,5% ali 2% ? SAJ JE VSEENO
V prejšnji objavi smo malo »okrcali« politiko LMŠ glede njihovega
programa oziroma koalicijske pogodbe za področje obrambe. Naš namen je bil samo
opozoriti na pomanjkljivosti in zmanjševanje ravni zahtev, ki je najlažji način
politične zmage. Grošelj, ki je »idejni
vodja« obrambnega področja v LMŠ to razume in bo sigurno naredil vse, da bo
obrambni sistem in Slovenska vojska sposobna izvesti vse dejavnosti potrebne za
izboljšanje stanja na tem področju.
Na internetu so se pojavila določene kritike in nasprotna mnenja okoli
potrebe po drugi bojni skupini, kar je popolnoma irelevantno, saj Slovenija
potrebuje oborožene sile, ki bodo izpolnile zahteve iz Obrambne strategije
Republike Slovenije, ki je še vedno »krovni« dokument načrtovanja, priprav in
izvedbe priprav za doseganje sposobnosti vojske za naloge, ki se predstavljajo
pred ta sistem in Slovensko vojsko.
Spomnimo naše bralce na Obrambno strategijo Republike
Slovenije, ki določa obrambne interese in navaja kako bo dosegla oziroma
zagotovila te interese. V Obrambni strategiji RS je zpovedano da:
“Republika Slovenija bo svoje interese na obrambnem
področju uveljavljala z uresničevanjem obrambnih ciljev, ki so:
– zagotavljanje obrambne sposobnosti države z
razvojem ustreznih vojaških in drugih obrambnih zmogljivosti za učinkovito
uveljavljanje njenih interesov na obrambnem področju ter uporabo obrambnih
zmogljivosti za podporo drugim podsistemom nacionalnovarnostnega sistema
Republike Slovenije;
– učinkovito odvračanje vojaških in drugih
sodobnih groženj Republiki Sloveniji na obrambnem področju ter obramba
neodvisnosti, nedotakljivosti in ozemeljske celovitosti države v okviru
sistemov kolektivne obrambe in varnosti ter z oporo na lastne sile in
zmogljivosti;
- neprekinjeno delovanje obrambnega sistema in drugih
družbenih podsistemov, ki so življenjsko pomembni za učinkovito odzivanje
države na grožnje in tveganja na obrambnem področju; …..”
No tukaj že vidimo visoke cilje, ki jih Ministrica
Katičeva in Vlada Mira Cerarja ni dosegla. Negativna ocena pripravljenosti
Slovenske vojske, kot nosilca in stebra obrambe Republike Slovenije govori o
tem , da niso dosežene “ustrezne vojaške in druge zmogljivosti za učinkovito
uveljavljanje injenih interesov” in Slovenska vojska ne more “učinkovito
odvračati vojaške in druge sodobne grožnje”.
Tukaj pridemo do politične “matematike”. Koliko
sredstev je dovolj za izpolnitev teh ciljev in zagotovitev interesov Republike
Slovenije. Ali je dovolj 1 % kot so to dosedaj trdili SD, Jelušičeva, Pahor,
Šteiner in Cerarjeva stranka? Ali je dovolj 1,5 % kot se sedaj navaja v
koalicijskih pogodbah? Ali je zadosti 2% ki smo jih kot država “obljubili” sami
sebi na sestankih v Bruslju? Odgovor na vsa tri vprašanja je: DA.
Odgovor na podobno vprašanje s procentom 0,8 je tudi
DA. Politika na koncu koncev samo izvaja politične akrobacije in opravičujejo
in potrjujejo svojo naklonjenost vojski in obrambi. Višek sprenevedanja pa je
bila politika SD, ki je v Ministrstvu za obrambo “vladala” več kot 10 let, in
to prav v letih, ko je proračun za obrambo najbolj trpel zmanjšanja in
uničevanja supstanke obrambne in vojaške moči.
Nikoli, res nikoli politika ni odgovarjala za ne
izpolnitev omenjenih interesov in ciljev. Vedno je izgovor bila negotovo
gospodarsko stanje v državi. Glavna akterja tega sta bila Pahor in Jelušičeve
ob pohlevnem strinjanju Šteinera, ki je najbolj odlikovan vojak, ki iz ZSČ želi
imeti vpliv na obrambni sistem. Ko se je povečeval družbeni proizvod se je za
vojsko izdvajala vedno ista vsota, procent se je pa nižal, kar so politiki
poiskušali omiliti z določenimi računskimi “prevarami” predstaviti kot
izboljšanje.
Geder, “prvi” vojak, ki se ukvarja s politiko, na to
sploh ne reagira. Njegovi argumenti so, da manjka 1200 vojakov, vendar nikoli ne
pove, da so potrebna višja finančna sredstva. Vsak vojak mora postaviti črto
pod katero ne more prstajati na “posilstvo” politike. Sedam vojakov ni isto kot
devet vojakov. Geder sedaj slavi “zmago” 74.polka, in ne “eksploatira” ta uspeh
in v javnosti predstavlja kaj vse mora biti narejno, da bi celotna vojska
prišla na raven “combat rady”. Umiril se je in je tiho ker čuti, da ga ga nova
koalicija ne bo potrdila in išče priložnost, da se približa enim ali drugim, ne
razume pa, da je njegova “stranka” Slovenska vojska.
Politika lahko zamenja oziroma spremeni Obrambno
strategijo RS in s tem zniža raven zmogljivosti za izpolnitev interesov
Republike Slovenije, če to naredi neglede na grožnje, ki se valijo za hribom,
bo škoda še večja.
Neglede na vse navedeno se problem obrambe in
Slovenske vojske nahaja drugje in ni v procentih družbenega proizvoda za
potrebe doseganja in izpolnitev interesov Republike Slovenije, ni v denarju,
ampak je v načrtovanju, vodenju in v tem kako razumemo zmogljivosti. SD razume
in vidi zmogljivosti vojska samo kot sposobnost za helikoptersko reševanje v
gorah, gasilce, prevoz organov in zagotovitvi proslav in igranja orkestra
SV. Načrtovanje zmogljivosti ni število
bojnih skupin, ampak je sposobnost vojske in obrambe, da izpolni interese RS.
Enostav a ne? Geder in vodstvo vojske pa se prilagaja politiki in uporabljajo
nekakšen naziv “raven ambicije”, kar je “žvečilni gumi”, ki ga lahko razteguješ
in krčiš po želji. Vojska mora povedti, kaj potrebuje, kot “jedro obrambe”, da
uspešno dosega zmogljivosti potrebne za izpolnitev interesov RS. Vse ostalo je
samo nakladanje in sprenevedanje, tu ni več ravni “ambicij”, obstaja samo ena
raven, ki zagotavlja izponjevanje intersov RS. Vojska ne stremi k interesom in
ciljem ampak mora biti zmožna in pripravljena za izpolnitev svojih nalog pri
zagotavljanju interesov RS.
Status vojakov v sistemu javnih uslužbencev in družbi
je na najnižji možni ravni. Celo v tisti gnili JLA so vojaki imeli boljši
status, stanovanja, svoj zdravstveni sistem in tako naprej. Seveda si ne
želimo, da bi vojaki v Sloveniji imeli
isto, ampak zahteve po dobro organizirani obrambi zahtevajo boljši status
vojakov. Poveljnik čete ima isto plačo, kot samostojni referent na nekem
ministrstvu. Poveljnik čete odgovarja za 130 svojih vojakov, živih ljudi z
vsemi privatnimi in službenimi problemi, referent pa se samo ukvarja s svojim
računlnikom in žarnico, ki kdaj pa kdaj crkne v pisarni.
Vodenje vojske je verjetno največji problem, ki pesti
Slovensko vojsko. Vojska dejansko ne ve kaj hoče, oziroma njihovi vodje ne
vedo, čeprav srednji in nižji častniški kader ve in želi prvo
profesionalizacijo in dejansko izvedbo projekta PROVOJ. Geder ne ve kako iz
lavirinta nekakšnih “ambicij”, ker se nenehno ozira na mnenje politike, in se
priklanja politiki neglede na mnenja stroke. Popuščanje politiki pri
zagotavljanju vojakov za tekmovanje na Planici, Pokljuki in na vseh vaških
streljanjih ZSČ in ZVVS govori temu v prid. V vojski ni jasne vizije in
strategije zagotavljanja zmogljivosti za izvedbo in doeganje teh interesov, in
se samo razmišlja od danes na jutri, bodočnost pa ni pomembna. Vojska je
občutljiv, zahteven in inerten sistem, ki se razvija dsetletja in se ne more vzpostaviti
in obrniti čez noč, kot to želi politika. Tudi če bodo volitve ponovljene, mora
vojska vztrajati na zahtevah, ki zagotavljajo potrebne zmogljivosti.
Pred leti je povprečna poraba obrambnih sredstev na
uniformirno osebo v Sloveniji znašala okoli 75.000 euro, danes je to povprečje
okoli 50.000 evrov. V evropskih državah je to povprečeje okoli 100.000 euro. Če
želimo imeti vojsko, ki je primerljiva z Nemško, Francosko, Nizozemsko ali
katerokoli drugo razvito državo potem se moramo probližati temu povprečju.
Seveda bodo politiki takoj zahtevali zmanjšanje števila vojakov, oh kako
tipično za politiko, takrat jim vojska mora na nos nabiti interese Republike
Slovenije in preko vseh medijev izvajati pritisk na to politiko.
Pred povečanjem procenta politika mora jasno povedati, ali želi izpolniti
interese Republike Slovenije, vojska pa mora povedati kakšne enote in sistem je
potrebno vzpostviti za doseganje teh ciljev. Grošelj bi bil sposoben tega,
vendar počakajmo na povolilno “kvadraturo kroga”, ki bo povedala, kdo bo vodil
ta resor.
Vseeno je če za obrambo namenjamo 1%, 1,5 % ali 2%, če
ne bomo razrešili antagonizme znotraj obrambe in Slovenske vojske, če ne bomo
uredili voditeljstvo v Slovenski vojski, če ne bomo razumeli interese Republike
Slovenije, če ne bomo sami sebi in zavezništvu nehali lagali in se
sprenevedali, če Vrhovni poveljnik še vedno ne bo razumel svoje pozicije v tem
sistemu, če ne bomo uredili kadrovski sistem, če ne bomo izločili vojake iz
sistema državne uprave, če ne bomo uredili statuse vojakov po 45 letu starosti,
če ne bomo vojakom dali družbeno priznani status, ki je sedaj slabši kot ga je
imela JLA. To bi morala biti raven “ambicij”, ki bi jo moral zagovarjati in voditi










Komentarji
Objavite komentar