”NESPODOBNO POVABILO”
Predsednik Pahor je ob imenovanju nove načelnice podal njegova pričakovanja in prepričanje, da bo ocena bojne pripravljenosti višja za eno oceno. Pahor je s tem postavil izredno težko nalogo pred ministrstvo in Slovensko vojsko. Naloga je skoraj neizvedljiva, ampak obstajajo hipotetični scenariji, ki lahko dvignejo oceno na raven želja našega predsednika.
Sistem ocenjavanja v Slovenski vojski po informacijah iz ministrstva, je urejen in je skozi leta doživljal veliko sprememb, da ne rečemo prilagoditev, odvisno od načelnika do načelnika. Pri oblikovanju tega razmišljanja smo uporabili magistarsko delo Bojana Goliča Derenčina z naslovom ZAGOTOVITEV PREVERJANJA ENOT SLOVENSKE VOJSKE V REALNIH POGOJIH DELOVANJA (lahko pogledate tukaj ).
Naš namen ni ocenjevanje bojne pripravljenosti Slovenske vojske, ampak raziskati variante, ki jih imajo ocenjevalc, vodstvo ministrstva in vojske za dosego “mokrih sanj” gospoda predsednika. V letu 2018 je za potrebe obrambe bilo namenjenih procentualno manj sredstev kot leta 2017, vojaki zaradi slabega stanja in slabe plače še vedno odhajajo iz vojske, niso nabavljena nova sredstva, Geder je oskubil vojsko zaradi 74.polka in splošno stanje v Slovenski vojski je slabše. Vsak resen analitik, bi na podlagi teh vhodov, enostavno zaključil, da ne obstajajo objektivne možnosti za dvig ocene pripravljenosti.
Osnovni problem te ocene je v tem, da si vsi, od predsednika, ministra, načelnika in javnosti želijo boljšo oceno, ampak glede na stanje verjetno ne bo sprememb. Ali pa? Izdelali smo nekaj variant, kako je mogoče rešiti nastalo situacijo, ki jo je ustavaril predsednik.
VARIANTA I
Vlada skozi parlament spravi vse potrebne zakone, ki povišajo plače vojske, omogoča nabavo potreben opreme in nadgradnjo obstoječe. Vojska na podlagi finančnih sredstev, ki so okoli 2% družbenega proizvoda, zaposlijo okoli 1500 pripadnikov in s tem popolnijo manjko v enotah. Vlada tudi odobri sredstav za nove pogodbene rezerviste. Zaposlitev se zgodi v mesecu januraju 2019, usposabljanje v januarju in februarju 2019. Sredstva se kupijo “z polic“ od ponudnikov, ki so trenutno na tržišču. Vojska na krilih novih zakonov in novih sredstev uspe rešiti notranja nasprotja, določijo vizijo in strategijo, ki takoj daje rezultate. Čeprav je vse skupaj težko in je postopek nabave kompliciran, vlada dovoli ministrstvu odstopanje od Zakona o javnih naročilih, tako da ministrstvo lahko po nujnem postopku izvede vse nabave.
PREDNOSTI VARIANTE I
Vojska končno dobi vse potrebno za svoje delovanje, in splošno podporo javnosti. Levica malo godrnja, ampak je zadovoljna, da se končno ta zadeva umakne iz medijev. Zadovoljni so vsi, NATO, predsednik, minister, vojska in javnost. Ocenjevanje se izvede po veljavnem pravilniku in ocena se poveča za dve ocena in ne za eno, kot je bila želja predsednika.
SLABOSTI VARIANTE I
Ta varianta je utopija in je neizvedljiva. Podvarianta te variante je VARIANTA III, saj s spremembo kriterijev ustvarite pogoje, da utopija postane resničnost.
VARIANTA II
Vojska in predsednik se dogovorita, da vojska enostavno ni več nezadostna ampak je zadostna, kar je ena ocena višje. Vojska napiše poročilo in vnese potrebne podatke, ki spremenijo oceno. Vojska seveda opozori ministra za tak postopek.
PREDNOSTI VARIANTE II
Varianta je enostavna. Potrebno je angažirati malo ljudi, za izdelavo ocene, in je možno to prevaro elegantno skrivati pred notranjo in zunanjo javnostjo. Ocena je relativno hitro narejena. Ocena izpolni pričakovanja predsednika, ki pridobi na lestvici popularnosti. Zadovoljni so predsednik, minister, vojska in javnost.
SLABOSTI VARIANTE II
Varianta je dejansko prevara, ampak prevare so v politiki precej pogoste. Vojska izgublja, ker bo na naloge pošiljala nepripravljene enote. Vojsko okuži virus prevare, ki lahko popolnoma uniči vojsko. Integriteta vojske postane vprašljiva. Vojska pokaže, da so vodstvo vojske in predsednik sposobni izvesti prevaro z daljnosežnim posledicam. Varianta je etično sporna in je kazniva po zakonu, ker se lažno poroča o stanju.
VARIANTA III
Vojska pristopi prilagajanju dokumentov in kriterijev, z namero, da ocena iz leta 2017 postane v 2018 pozitivna oziroma zadostna. Spremeniti kriterije je relativno enostaven postopek, po njem pa se izvede ocenjevanje enot in poveljstev. “Kvalitetna” sprememba kriterijev pripelje do relativno dobre ocene.
PREDNOSTI VARIANATE III
Varianta je malo manj enostavna kot VARIANTA II, ker se spreminjajo dokumenti in kriteriji, vendar je še vedno hitra in učinkovita. Izložki te variante so isti kot pri VARIANTI II. Ocena izpolni pričakovanja predsednika, ki pridobi na lestvici popularnosti. Zadovoljni so predsednik, minister, vojska in javnost.
SLABOSTI VARIANTE III
Tudi ta varianta je prevara, ki se včasih tistim, ki jo izvajajo zdi manjše zlo, kar seveda ni. Take prijeme je po informacijah iz ministrstva, uporabljal eden od prejšnjih načelnikov. Tudi v tej varianti so enote nepripravljene. V tem primeru samo vojska in ministrstvo kažejo tendenco prevare, ki prepoji vojsko in dolgoročno škodi vojski kot organizaciji. Varianta je etično sporna in je kazniva po zakonu, ker se lažno poroča o stanju, kar seveda dober odvetnik lahko ovrže, ker je ocenjevanje izdelano na podlagi “veljavnih“ dokumentov. Vojska pristane na umazno igro politike in to dolgoročno uniči vrednote Slovenske vojske.
VARIANTA IV
Slovenska vojska izdela oceno bojne pripravljenosti na podlagi veljavnih dokumentov, ki urejenju področje bojne pripravljenosti. Delo poteka po kriterijih, ki so veljali pri zadnji oceni pripravljenosti, ker sprememba kriterijev ne omogoča primerjavo med leti.
PREDNOSTI VARIANTA IV
Varinata omogoča transparentnost in primerljivost med leti. Ocena prikazuje pravo stanje vojske, ki je nujno za načrtovanje in pripravo vojske za bojne naloge. Vrhovni poveljnik dobi zasluženo oceno, saj je on v vlogi predsednika vlade dejansko uničil to vojsko. Delno je zadovoljen minister. Zadovoljni so vojska in javnost, ker je ocena resnična in ni prilagajanj.
SLABOSTI VARIANTA IV
Predsednik Pahor je nezadovoljen, ker vojska ni izvršila njegovo usmeritev, da dvige oceno, in predsednik postane vrhovni poveljnik, ki je imel največ slabih ocen vojske.
VARIANTA V
Ne izvede se ocenjevanje bojne pripravljenosti, ker se niso spremenili dejavniki, ki determinirajo oceno bojne pripravljenosti. Predsednik in vodstvo obrambe je modro tiho, na vprašanje medijev odgovorijo, da je ocenjevanje prestavljjeno, ker niso izpolnjeni nekateri pogoji, ki so določeni s pravilnikom o ocenjevanju.
PREDNOSTI VARIANTA V
Zavedajoč se nespremenjenega stanja, se ne porabljajo resursi za izdelavo ocene. Ocena je enaka, in javnost se je navadila na tako stanje. Ni potrebno pojasnjevati detajlov ocene. Predsednik je zadovoljen, ker se je trenutno izvlekel iz primeža “ocene“. Zadovoljni so vsi, ker so pojasnjevanje ocene preložili na “boljše“ čase.
SLABOSTI VARIANTA V
Pravilnik o ocenjevanju določa, da se ocenjevanje in poročanje vrhovnemu poveljniku izvaja vsako leto na začetku leta za prejšnje leto. Problem je nespoštovanje tega pravilnika in predpisov o obveznosti vojske, da poroča predsedniku.
Katero varianto bo izbrala vojska je odvisno od vrednot, ki jih goji med svojimi pripadniki, in integritete voditeljev te vojske. Politiki bi izbrali varianto, ki bi zadovoljila njihova pričakovanja, neglede na to kar si misli vojska. KATERO VARIANTO BI IZBRALI VI GOSPOD PREDSEDNIK? No, predsednik je že izbral svojo varianto, ko je izrekel ”nespodobno povabilo” načelnici da popravi oceno v enem mesecu.









Komentarji
Objavite komentar